November 2017

Hej med dig

Den anden dag havde jeg besøg i Syng Bedre, såmænd af en gruppe mødre fra min søns klasse. Jeg havde tilbudt at lave et sangarrangement som intro til et socialt arrangement. Jeg laver ganske ofte den type arrangementer, fordi sang og især fællessang er så godt til at få paraderne til at falde og få folk til at snakke sammen. 

Men for at det skal ske, er der nødt til at være en fin balance mellem indhold og form. Der skal være ’kød på’ – de skal rent faktisk arbejde med deres sang og opleve, at det bliver bedre – og samtidig er det enormt vigtigt, at det er et trygt rum og at der er god plads til forskellige måder at lære på.

 

Du kan måske huske det forsøg der var på en folkeskole for nogle år siden omkring læringsstile? Ellers er der en fin gennemgang af ideerne her.

Pointen er, at nogle lærer gennem øjnene, nogle gennem ørerne og andre skal erfare gennem kroppen. Og nok er vi voksne gennem vores skoletid ’opdraget’ til at lære gennem ørerne og til dels øjnene – men rigtig mange lærer nu alligevel bedst gennem kroppen.

 Et andet element er, at nogle mennesker lærer ved at få enkelt-delene serveret hver for sig og derefter sætte helheden sammen og andre lige modsat skal have helheden præsenteret, før de enkelte dele giver mening.

 

 traehoved-large.png

 

Når man bliver undervist i nyt stof (f.eks. sang) alene, er det forholdsvist nemt som lærer at tilpasse til den enkelte. Når vi har en gruppe, er det til gengæld en del af udfordringen at komme rundt omkring mange læringsstile og måder at opfatte på.

I den nævnte gruppe mødre er der både ingeniører, lærere, pædagoger, ledere og flere andre – og jep, de lærer meget forskelligt :-) Derfor blev arrangementet fuld af grin, pudsige paralleller til hverdagssituationer, intense øjeblikke af dyb koncentration, bragende stemmeknæk, nørdede fysiologiske forklaringer og operasanger look-a-likes! Og i løbet af en halv time kom vi fra forsigtige pip til masser af god sanglyd og glade ansigter.

Pointen? Er du selv korleder, så tænk på, hvordan dine kormedlemmer lærer og hvordan du selv lærer. Vær opmærksom på ikke kun at formidle musik i en form, som det passer for dig selv. Jeg ved godt, du godt ved det, men prøv at tage det som fokusemne i en periode. Det er ret givende for relationen til dit kor.

Og er du sanger, korsanger eller sangelev – så tænk på, hvordan du egentlig lærer bedst. Sammenlign med andre læresituationer. Og hvis du så føler dig koblet af, altså hvis der er noget du har svært ved at forstå, så prøv at se, om du kan få tilpasset tingene til din måde at lære på. Jeg lover dig, at det gør en kæmpe forskel.

 

Det var tankerne herfra for i dag57830_C-small.jpg

Mange hilsner Christina

 

 

 

 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SYNG BEDRE udsendelser fra 2016 og 2017

- Her fortsættes deling af sangpædagog Christinas Dahls udsendelser og tilbud: 

( se indledningen på SYNG BEDRE 1 , hvor der er mange gode oplysninger og sangideer - )

 

Du kan klikke dig til rigtig mange belærende videoer , hvis du går ind i teksten nedenfor --.

FÅ STYR PÅ DIN SANGTEKNIK ! -- til sidst klikkes på ønskede emne i TAGS --- 

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

FERIE og sangstemmen -- !!

Hej med dig

Så nærmer ferien sig (måske?) og forhåbentlig skal du slappe af og holde fri. Måske ud og rejse?Men hvordan lige med stemmen? Har den godt af bare at holde fri? 

Det spørgsmål fik jeg for nylig, da jeg efterlyste spørgsmål.


ferie-froe-large.jpg

 

Svaret kommer selvfølgelig lidt an på, hvad du skal rent sangligt, hvornår de næste koncerter ligger osv. 

Hvis du holder ferie og fri fra sangen i 3 uger, tager det typisk 3 uger derefter at komme helt i form med stemmen igen. Det skal du have med i betragtning. 

 

Samtidig kan du have godt brug for at slappe af i stemmen. Sang trækker på mange af de samme ressourcer som det at være velfungerende på dit job. Der er en grund til at vi holder ferie, vi fungerer bedst, hvis vi får hvilet ind imellem. Og måske fik du også presset lige rigeligt ind i forårets kalender?

Vil du læse mere om overvejelser om ferie og sangstemme, så finder du et blogindlæg om det lige her.

 

bade-froe-large.jpg

 

Vil du alligevel gerne holde stemmen lidt ved lige, så kig på mit opvarmningsprogram kunne være noget for dig.

Synger du det hver dag, så er det et kvarters muskeltræning om dagen, lige præcis på de muskler, der har med stemmen at gøre, og så er du i den grad klar til at gå igang i august.

Du downloader det bare til din tlf. eller computer, og så er det jo nemt at have med dig overalt.

 

opvarmning-lille-large.jpg

=================================================================================

 

OM at kunne læse noder -----

Hej med dig

Jeg håber du nyder juli og måske endda holder ferie? Det gør jeg egentlig men jeg fik lyst til at skrive :-) (Det er et lidt længere skriv idag, måske har du ekstra tid til at læse i øjeblikket?)

 

For en tid siden bad en erfaren korsanger mig om at tage det her med nodelæsning op. Han skrev sådan her: 

Hvad tænker du om en lyttende kontra en nodekyndig tilgang til at lære melodier? Selvom jeg tilhører den lyttende kategori, så bruger jeg dog nodebilledet til at se, om det går op eller ned, og hvor langt toner skal holdes, osv. Derimod er der nogen i mit kor, der har en matematisk tilgang til indstudering – synes jeg. Nogle kører rundt i opløsningstegn, kryds for, hvor får jeg den tone fra? og en masse fagudtryk, som jeg ikke kender betydningen af – det er som om al deres koncentration går på det i stedet for at lytte sig til kendskab. Hvordan ser du på det?

 

noder-briller-large.jpg

 

Jeg synes det er en virkelig interessant vinkel han kommer med! For især korsangere bliver jo tudet ørerne fulde af, at det her med noder, det skal man altså have styr på. Bandsangere får knap så mange kommentarer, men hører alligevel for, hvis de ikke er i stand til at beskrive, hvilken toneart, de gerne vil synge i. Så hvad er det, der skal til? 

Selv er jeg en af de sangere, der lærte noder som helt lille (jeg var bare 5 år), så jeg kan læse mig ud af det meste, altså synge fra bladet. Men jeg skal virkelig tage mig sammen for at lære en sang på øret, så det øver jeg mig i og har med tiden fået rimeligt styr på det. En god kollega (som også er musiker) hælder derimod til at lære på øret. Han kan sagtens læse noder, men han bruger ofte helst ørerne. Vi er gode til forskellige ting og det matcher nok meget godt den måde, vi hver især er musikere på. 

 

Jeg blev nysgerrig på det her og googlede på musikere/sangere, som ikke kan læse noder.Prominente navne dukkede op: Michael Jackson, The Beatles, Eric Clapton og Elvis Presley. Og de er/var da ret kompetente! Så nodelæsningsevner siger ikke i sig selv noget om musikalitet.

For at vende tilbage til spørgsmålet: jeg tror på en blandning af at kunne sine noder og sin teori OG at bruge ørerne. Når jeg har haft kor, har jeg altid insisteret på at træne begge dele. Så kan vi nemlig lære relativt svær musik og samtidig få det til at lyde som musik og ikke som matematik ;-)

 

Jeg tror på, at man forstår, hvad man vil med musikken og hvad det kræver - og så lærer det, der skal til for at kunne formidle musikken optimalt.

 

nodespiller-large.jpg

 

På min vej på Google faldt jeg over en interessant artikel fra en amerikansk hjemmeside. Der var virkelig mange gode pointer, så jeg har valgt at oversætte og bearbejde den. Den får du her:

Har sangere brug for at læse noder?

Det kommer an på, hvem du er og hvad du vil med din sang.

Emnet dukker ofte op og når jeg spørger folk, kommer svarene stort set i 4 kategorier:

Gruppe 1Jeg behøver ikke at vide, hvordan man læser noder eller forstår teori. Jeg lærer ved at lytte. Der er ikke behov for det. 

Gruppe 2Nej, men jeg vil gerne lære det, hvis det ikke var så svært. Det ville gøre det lettere for mig at arbejde med andre musikere. 

Gruppe 3Ja, men det har faktisk været en hindring for min musikalske udfoldelse, fordi jeg ikke ved, hvordan man improviserer. Hvis der ikke er noder, ved jeg ikke hvordan man gør.

Gruppe 4Ja. Men jeg lærer også godt på øret og hvis der ikke er nogen noder, klarer jeg mig fint alligevel.

 

Dette er alle gode svar, for det er jo sådan man oplever det. Vi har hver vores forståelser - vores erfaringer og vores overbevisninger. Ingen af svarene er forkerte eller dårligere end de andre. 

Det er tydeligt, at spørgsmålet Har sangere brug for at læse noder? ikke giver mening uden at stille dette spørgsmål: hvad skal der til, for at du kan blive den sanger, du ønsker at være?"

Og derfor må spørgsmålet i virkeligheden være: Er det vigtigt at læse noder og kende til musikteori for at bliver den sanger du gerne vil være?

 

Hvis det er det reelle spørgsmål, så lyder svarene til hver gruppe:

Gruppe 1: Hvis du er i stand til at udvikle dig uden at kunne læse noder, hvorfor vil du så bruge tid på at lære det? Fortsæt med at gøre hvad du gør. Dine lytte- og improvisationsfærdigheder tjener dig godt. Du udvikler dig i den retning du ønsker. Eventuelle problematikker du oplever, har ikke noget med musikteori og læsning af noder at gøre.

Men hvis det holder dig tilbage fra at blive den sanger du vil være, så er det tid til at lære. Så hører du til i gruppe 2.

 

Gruppe 2: Du har besluttet, at nodelæsning og kendskab til grundlæggende musikteori vil hjælpe dig med at blive den sanger, du vil være. Men du tror det bliver svært at lære. Du har sikkert tænkt på det tidligere og du har muligvis forsøgt på det og så følt at du ikke fik fat i det, og droppet det.

Ofte når vi forsøger at lære noget, der virker for svært, lægger vi skylden på os selv, beslutter vi ikke kan lære det og dropper projektet. Nogle gange gentager vi dette mønster igen og igen.

Men det er ikke det, det handler om, men nærmere at undervisningsformen ikke har passet til dig eller været på rette niveau for dig. Hvis du har det godt med undervisningsformen og virkelig ønsker at lære det, så skal du nok få det lært. (Christinas tilføjelse: Jo, du kan godt!)

Pointen er dog, at du virkelig skal tro på, at det at lære at læse noder og forstå grundlæggende musikteori vil hjælpe dig med at blive den sanger du vil være. Hvis det bare er noget, som enten en anden eller din egen indre kritiker har fortalt dig, du skal gøre, og du egentlig ikke selv tror på det – så hører du til i Gruppe 1.

 

Gruppe 3: Du har brug for at imitere (synge efter andre), lytte og øve uden noder foran dig. Ligesom det tog tid at lære at læse noder og at forstå teorien, så skal hjernen også udvikle nye nervebaner til at oversætte efterligning af musikalske mønstre til din egen sang. Når du kan efterligne, kan du begynde at afvige fra at efterligne andres tone- og rytmemønstre, og lave dine egne, altså at improvisere. Ligesom Gruppe 2 har du muligvis forsøgt dette før og ikke lykkedes med det - og også for dig handler det om at finde læringsmateriale på rette niveau og i rette form, samt virkelig at tro på, at det er nødvendigt for dig at lære. Igen er det dit eget behov det handler om – og ikke andres ideer.

 

Gruppe 4: Du har meget til fælles med gruppe 1. Hvad du ved og kan med hensyn til noder, teori og lytte om improvisationsfærdigheder, tjener dig godt, og dine eventuelle sangudfordringer ligger nok på andre områder.

 

Så hvis du er i gruppe 2 eller 3 – hvad gør du så nu?

Hvordan får du lært det, du har fundet ud skal til, for at du kan blive den sanger, du gerne vil være? Det afhænger af, hvordan du lærer bedst.

  • Hvis selvstudium fungerer godt for dig, kan du gå på nettet og finde teori og nodelæsnings hjemmesider og kurser. Der er mange af dem derude, en af de rigtig gode på dansk erMusikipedia
  • Hvis du har brug for undervisning fysisk sammen med en lærer, så hold godt øje med aftenskolekataloger og lignende. Hvis du er korsanger, kan I måske endda samle en flok i koret og få oprettet jeres eget hold, som præcis passer til jeres behov?

 

Du finder den originale artikel her

......

 

Det var alt for mig idag. Jeg dukker op igen i august i din mailboks, når vi skal igang med sæsonen igen - indtil da står den på familietid og afslapning :-)

Mange hilsner Christina 

=================================================================================

10 øvetips til hjemmebrug !

10 øvetips

– til dig, der siger du ikke kan øve hjemme fordi du ikke kan noder eller ikke kan spille din stemme igennem på et klaver.

 

  1. Start med teksten. Ved du hvad du synger? Læs teksten højt for dig selv. Forstår du alle ord? Hvis det er på et fremmedsprog, så slå dem op (brug f.eks. Google translate). Kan du udtale alle ord? Ellers marker ordet og spørg en, der kan.
  2. Lyt til en indspilning. Ofte kan du finde en indspilning af den pågældende sang. Måske med et andet kor (eller band). Måske har I allerede en øvefil? Ellers prøv på Youtube eller Spotify. Det er en virkelig god måde at få en fornemmelse af sangen på.
  3. Analyser musikken. Hvordan er sangen opbygget? Hvor ligger melodien? Er der noget, der gentager sig? Gentager nogle dele sig i andre stemmer? Er der sære akkordskift eller ændringer i taktart? Er der gentagelsestegn eller andre tegn du skal holde øje med?
  4. Find dine start-toner. Hver eneste gang du har en indsats, skal du vide, hvorfra du finder tonen. I starten måske fra korlederen? Er der klaverakkompagnement, så måske derfra? Blev din starttone lige sunget i en anden stemme? Hvis i tvivl, så marker stedet og spørg din korleder.
  5. Syng ikke kun gennem de dele du allerede kan. Åh, det er skønt at synge det vi allerede kan. Men det er faktisk ikke øvning, vel? Brug noget krudt på at kigge nærmere på det du ikke kan. I længden bliver det altså sjovest 
  6. Løs de problematiske steder. Pil det fra hinanden. Start med det du kan – måske kan du synge melodien uden tekst og uden fokus på rytme? Når tonehøjderne sidder, så prøv at se om du kan få rytmen på plads. Og så teksten. Og dynamikken (kraftigt/svagt osv.). Og styr på vejrtrækningerne. Hvis der er noget du ikke kan løse, så bliver du på denne måde klar over præcis hvad problemet er, og så bliver det altså meget nemmere at bede om hjælp.
  7. Arbejd dig baglæns. En klassiker: vi kan starten virkelig godt, men efterhånden bliver det mere usikkert. Måske kan du dele sangen op i dele, f.eks. ABCDE. (Vers 1, vers 2, omkvæd, osv., som det nu giver mening for din sang). Prøv så at starte med den sidste del E og øv på den. Når det fungerer, så tager du fat i den næstsidste D og sætter derefter D og E sammen. Arbejd videre på den måde.
  8. Syng din stemme indenad. Gennemgå din stemme indeni hovedet. Det er en sjov evne vi har, det med at synge indenad. Og du kan gøre det hvor som helst: på vej på arbejde i bussen, når du vasker op (der kan du også synge højt), når du køber ind, osv. Dog lige en ting: det er stort set umuligt at synge indenad, hvis der er anden musik i baggrunden.
  9. Brug din blyant. Skriv problematiske steder ind i din node under prøven. Så kan du huske dem, når du øver hjemme. Noter selvfølgelig også de anvisninger korlederen giver 
  10. Bare gør det. Rigtig ofte gider man ikke rigtig gå i gang med at øve. Og lige så ofte går det faktiske rigtig fint, når man først kommer i gang. Et tip: Skriv øvetider i din kalender og sæt så æggeuret på 25 minutter, hvor du skal øve. Det kan de fleste af os overskue. Så er du i gang og så går det altså som regel helt fint. Og husk, hvor glad du bliver, når du er hende/ham med det store overskud til næste prøve 

 

 

Sangstemmen igang efter ferien ! - AUGUST 2016

Vil du have opskriften på at få din sangstemme igang efter ferien?

Se mailen i din browser
Vil du have opskriften på at få din sangstemme igang efter ferien?

Hej med dig

Nå ja, nu da efteråret alligevel er sat ind (!) kan vi lige så godt komme ind i sangøvelokalet :-)

Sangsæsonen vifter forude og den første koncert er tæt på. Og så nytter det jo ikke noget at have færre gode høje toner end ellers eller at blive slidt efter 20 minutters øvning. (Det er helt ærligt lidt sådan det står til her lige efter ferie....) Så jeg er i træningslejr. Og du kan jo lige så godt være med.

 

Here goes, der er 4 trin:

Trin 1: Få holdningen på plads igen. Tilstanden her: Jeg er knap så rank som jeg burde være, hænger lidt i skuldrene og skal lige have foldet brystkassen helt ud. Her er en god øvelse til at arbejde med hængeskuldre: Skrogvrideren

 

Trin 2: Få vejrtrækningen på plads. Tilstanden her: En almindelig hverdagsvejrtrækning er fin til netop det, men jeg mangler udholdenhed og luft til de lange linier. Jeg skal altså lige have lagt min vejrtrækning om til den dybe sangvejrtrækning. Her er en øvelse til at arbejde med netop det.

 

Trin 3: Få mavemusklerne i form igen. Tilstanden her: Mit almindelige toneomfang har det fint, altså det midterste af stemmen. Men jeg mangler lidt i både dybden og højden, klangmæssigt er det ikke som det skal være endnu. Skiftet til de dybe toner er mindre elegant end vanligt (lidt for tydeligt knæk) og mine høje toner er lidt for spinkle og spidse i klangen til hvad jeg synes om. Oversat til sangteknik: der skal styr på mavemusklerne + arbejdes med klangrum inde i munden. Her er en øvelse til at få mere styr på de høje toner. (og hvis du er helt ny på det med mavemusklerne, så kig her). Og her er en, hvor jeg fortæller om kæbens betydning for din klang.

 

Trin 4: Overblik over musikken. Tilstanden her: Jeg har kigget på noderne og lokaliseret de svære steder. Der er dog et stykke vej til at mestre de pågældende sange, have helt styr på teknikken, vide hvad jeg vil rent fortolkningsmæssigt, kunne det udenad og iøvrigt flytte fokus over til at give publikum en oplevelse. Det har jeg ikke nogen video på - men jeg kan godt fortælle hvad der skal til: struktur og derefter øvelse, øvelse og mere øvelse. Af den fokuserede slags :-)

 

 

Det lyder da meget nemt, ikke ;-) Der er selvfølgelig en del arbejde i det, men det er der vel egentlig i alt det, der virkelig er værd at beskæftige sig med? Og man bliver så glad, når stemmen bare fungerer. 

Muskler er lidt langsomme at arbejde med, de skal have mange gentagelser for at forstå opgaven. Raketvidenskab er det ikke, men det tager noget tid og vedholdenhed. Og det er egentlig nøglen til en god sangstemme: ikke at gå kold undervejs i udviklingsarbejdet.

 

..... 

Nu har du fået opskriften og så er det bare at sætte igang. Men indimellem er det altså meget rart med noget hjælp og noget støtte undervejs. Lidt ligesom hvis man skal træne en løbeform op igen. Så måske vil du være med på mit onlinesangkursus Få styr på din sangteknik - hold 4.

Det starter 1/9 og udover selve kursusindholdet med bl.a. alle de ting jeg nævner ovenfor (læs mere her) - ja så har du mig med som hjælper/indpisker/heppekor. Du får nemlig også både webinarer (online live seminar med kursusindholdet) undervejs, lukket facebookgruppe og mulighed for personlig feedback fra mig. Se mere om de ekstra ting lige her.

Til og med i morgen aften onsdag d. 10/8 kl. 23.59 får du kurset til Earlybird rabatpris, normalt 699 kr. indtil imorgen 599 kr. Den rabat er da værd at tage med :-)

Du finder kurset til Earlybirdpris lige her. Men kun til imorgen aften. Derefter er den gode pris væk....

 

.....

Så er det bare igang, en øvesession passer lige til en regnbyge ;-) Byger, der går og kommer, det er den danske sommer....

Det var alt for i dag, jeg vil gå ind i mit øvelokale og få teknikken på plads igen. Gider ikke lyde halvt ok. Vil lyde godt!

 

God uge til dig :-)57830_C-small.jpg

Mange hilsner Christina

 

 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-spring til de høje toner

Video: Sangøvelse – Få styr på spring op til høje toner

Her er en sangøvelse for dig, der har styr på din grundlæggende sangteknik.

Her kan du arbejde med at få styr på spring op til høje toner, så de bliver klare og lige så gode som dine dybere toner. Undgå ukontrollerede toner, unødig luft og bare generel usikkerhed på, om du nu også kommer helt op på tonen. 

Øvelsen er for dig, der har rimeligt styr på holdning, vejrtrækning og støtte.

Vil du have helt styr på din grundlæggende sangteknik og på hvordan stemmen fungerer, så skulle du overveje mit onlinesangkursus Få styr på din sangteknik.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HIlsen fra 12. februar 16

Hej med dig

Jeg ved ikke om du er faldet over nogle af de artikler, hvor man beskriver nogle af de gode ting sang gør ved os? Som syngende ved vi det egentlig godt, for vi har jo mærket det på vores egen krop. 

Forleden læste jeg denne artikel, som fortæller om nogle af de måder, hvor sangeres hjerner og kroppe adskiller sig fra andre menneskers. I artiklen er masser af henvisninger til de forskningsresultater og det synes jeg egentlig er rart, så det ikke bare er noget vi siger. Her er nogle af de interessant pointer:

 

  • Sangere er godt for din vejrtrækning og din kondition
  • Sang er godt for dit humør
  • Sang udvikler dine sproglige evner og styrker din korttidshukommelse
  • Sang styrker din evne til at fokusere
  • Sang styrker din evne til at arbejde under pres

 

De første to pointer dukker jævnligt op i lignende artikler og er ret indlysende. Vi ved jo, at vi træner vores lungekapacitet ved at synge, endda så meget, at sang flere steder bruges som støttebehandling for KOL patienter og astmatikere. Det med humøret er også noget vi helt fysisk kan konstatere, fordi vi har fundet ud af, at sang udløser lykkehormonet oxytocin hos os. Så det med glæden er altså en fysisk ting. Interessant nok også hos professionelle sangere, det tager altså ikke af med rutinen. (Og det er jo ret skønt).

De næste tre pointer var nye for mig, men når jeg tænker over det, ja, så ved jeg det jo godt.Vi arbejder jo meget med tekster og også tekster på andre sprog og selvfølgelig vil det med tidenstyrke hjernens sprogcenter. Og korttidshukommelsen, ja, jeg ved ikke med dig, men jeg skal ofte lære udenad, og så er jeg jo nødt til at træne mine evne til dette og også udvikle metoder til at huske tekster og melodier.

 

Evnen til at fokusere og evnen til at arbejde under pres, jo tak. Det kommer selvfølgelig især i forbindelse med koncerter. At være i stand til at lukke alt uvæsentligt ude og blot fokusere på den næste sang, at få sangteknikken til at fungere og få musikken til at flyde. At skabe kontakt til publikum. At være 100 % til stede i netop dette øjeblik. Det er jo helt nødvendigt for at skabe gode koncertoplevelser. 

 

Og nogle gange er situationen jo mindre end optimal: du er ikke helt rask, lyden er et helt anden end til prøven, den sædvanlige makker er syg og du har en vikar med (eller står bare ved siden af en anden end normalt), publikum er ikke helt imødekommende eller nogen sagde noget ubehageligt lige inden du gik på. Og det skal vi også håndtere som sangere. For når først lyset er tændt og vi går på, så er alt andet ligemeget, så handler det om at være tilstede i musikken - og ingen vil høre om årsagerne til, at det bliver mindre end optimalt.

 

De sidste ting kan lyde barske, men for en professionel sanger er det jo bare vilkårene. Sådan er det at være sanger. Men hvad så i den lange periode, der går før man mestrer alt det her? Hvis man 'bare' synger i sin fritid? 

Det var der, at artiklen blev rigtig interessant for mig. For samtidig med at den stiller skarpt på alle de gode ting sang gør ved os, så stiller den jo samtidigt skarpt på, hvorfor det ind imellem er udfordrende at være på vej. For når koncertsituationen sætter de her krav til os og vores hjerne måske ikke helt endnu har udviklet de her evner til at fokusere og arbejde under pres, så går det jo nemt ud over din selvfølelse.

Og når du nu hele tiden bliver bedt om at lære nye tekster og melodier og din korttidshukommelse og dit sprogcenter måske ikke endnu ikke er toptrænet, ja så bliver du udfordret og det bliver ret tydeligt, hvad det er du endnu ikke kan.

Men har du læst med her en tid, så ved du, at jeg ikke tror på 'synd for os'. Tværtimod så viser det her os jo bare, hvad udfordringerne erNår vi går i gang med at synge mere end folk gør flest, så sætter vi os i nogle situationer, der kræver noget mere af vores hjerne og krop. Og fortsætter vi med at øve os i de svære ting, så udvikler hjerne og krop sig, så de kan mestre udfordringen. Det er jo det professionelle sangere har gjort: de er blevet ved, indtil det virkede.

Og det er det Syng Bedre går ud på: at give dig redskaber til at arbejde med det her og styrke de evner, der skal til for at blive en god sanger.

…..

Nå, det blev en lang smøre :-) Er du klar til at arbejde med nogle af sangudfordringerne og blive stærkere i krop og hjerne? Så skulle du da tage og hoppe med på et af sangkurserne. Du kan finde en oversigt over de aktuelle kurser lige her, både online og de mere traditionelle.

Lørdag d. 27/2 kl. 10-16 er det tid til forårets eneste heldagskursus i Århus. Der er endnu et par pladser, men vent ikke for længe :-) Du kan læse mere om kurset her.

Torsdag d. 31/3 kl. 16-19 holder jeg fyraftenskursus i Århus og det er også det eneste her i forårssæsonen. Her er også et par pladser endnu, så du kan nå det, hvis du er hurtig. Det kan du læse om her.

Grunden til, at jeg kun holder disse to åbne kurser her i foråret er jo, at jeg er gravid og går på barsel i sidste del af foråret. I den periode har du selvfølgelig mulighed for at følge onlinekurserne og jeg satser også på at få skrevet nyhedsbreve jævnligt. Efter sommeren kommer der kurser igen, men hvis artiklen ovenfor har sat noget i gang hos dig, ja så skulle du da tage og komme med nu. Kurserne er godt nok i Århus, men deltagerne er kommet fra både Odense og Skive :-)

…..

Det var det hele fra mig i dag - jeg håber du har en god uge.

Mange hilsner Christina

 

PS: Der er allerede 41 tilmeldte til webinaret om sang, nervøsitet og selvtillid mandag d. 22/2 kl. 20. Vil du også med? Så kan du tilmelde dig lige her. Det koster ikke noget og kan du ikke lige på dagen, ja så får du bare en indspilning tilsendt. 

 

HIlsen fra 19. februar 16

Hej med dig

Måske er du en af de heldige der har vinterferie og lidt bedre tid i denne uge? (Og måske arbejder du ekstra fordi andre holder fri eller har huset fuldt af børn - men det er en helt anden historie ;-) )

I al fald har jeg en ny video med en sangøvelse til dig i dag. Den er ikke for helt begyndere, for du skal have lidt styr på det med vejrtrækning og støtte. (er du begynder, så må du altså godt kigge på den alligevel :-) ) Den tager fat i det med de høje toner, hvordan får vi ordentlig klang på dem og undgår samtidig, at de brager igennem? I rigtig mange sammenhænge vil vi jo bare gerne have, at de matcher de andre toner, er samme kvalitet og ca. samme klang, og samtidig er rene. Og ja, lidt kontrol, så vi ved, at de kommer hver gang - det er da heller ikke af vejen.

Øvelsen her er en for-øvelse til at nå frem til netop det sted, hvor det er dig, der har kontrollen. Den træner finmotorikken i dine mavemuskler, så du får øvet dig i, præcis hvor meget støtte og luft,  der skal til at få en høj tone til at fungere. Det er ikke svært men noget værre pillearbejde - til gengæld virker det og langtidssikrer din stemme, så den også fungerer på en dårlig dag. 

Du finder øvelsen med videoen lige her og som sædvanlig forklarer jeg hvordan og hvorfor undervejs. God arbejdslyst :-)

Januar 2016

Hej med dig

Jeg lovede nye videoer med sangøvelser i det nye år - og den slags er det jo bare at komme igang med. Så here goes:

3 nye videoer er klar. Nogle af øvelserne kender du nok i forvejen, så jeg har gjort noget ud af at forklare, hvorfor du skal lave dem, hvad de gør godt for og hvor meget du skal lave dem. Det bliver hurtigt lidt nørdet, det her med sangøvelser, men formålet er jo at stille skarpt på lige præcis én teknisk udfordring, så du ikke samtidig skal håndtere tekst og musikalsk udtryk. Og husk: øvelser er en station på vejen til at blive en bedre sanger, men det er altså ikke endemålet…

….

Den første er en helt enkel øvelse til at få vækket dine mavemuskler og gjort dem fleksible, så de er klar til at hjælpe dig med støttearbejdet. Den kan du finde her.

Den næste handler om artikulation, altså tydelig tekstudtale. Er du korsanger, så vil jeg næsten tro, at du ofte hører om det ;-) Og det er altså vigtigt, at du kan udtale tekst tydeligt og forståeligt, det er jo det, der er det særlige ved sang: at vi har en tekst vi skal formidle. Og udfordringen er ikke mindre som solist. Du finder øvelsen her.

Den sidste video i denne omgang er for de mere viderekomne, her skal du helst have det med holdning, vejrtrækning og støtte rimeligt på plads. Det handler om klangdannelse og mere specifikt om at træne løftet af den bløde gane, som er en stor del af grundlaget for en mere klassisk klang. (Ok, nu blev det nørdet). Er det noget du har lyst til at eksperimentere med, så finder du den øvelse her

…..

 

Tak for de mange hilsner i forbindelse med min baby på vej - det er da lige til at blive glad af :-) Husk nu, at Syng Bedre ikke lukker ned af den årsag - dog holder jeg i en periode sidst på foråret kursuspause. Du kan finde vinterens og forårets muligheder lige her. Næste (og forårets eneste) kurser i Århus er heldagskursus 27/2 og fyraftenskursus 31/3

…..

Det var alt fra mig i dag - jeg vil vende tilbage til mine videooptagelser. Har du en god ide til en øvelse eller til noget, som du gerne vil have jeg kommer med en øvelse til, så send mig en mail.

 

Mange hilsner Christina

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

- om vejrtrækning , -januar 2016

Så denne uges video er helt enkelt en øvelse, hvor du træner din sangvejrtrækningDu finder den her. Jeg forklarer hvordan og hvorledes den fungerer og også lidt om, hvor meget du så skal øve, for at det gør en forskel. (Hint: gerne hver dag, til gengæld bare 5 min.)

……

Ved du iøvrigt, at det at trække vejret ordentligt har betydning for dit helbred og for din søvn i særdeleshed? Du kommer simpelthen bedre ned i den dybe søvn, hvis du får trukket vejret ordenligt. En god vejrtrækning kan også hjælpe dig, hvis du har problemer med at falde i søvn. Så udover sangen er der ret god grund til at bruge tid på at trække vejret - ordentligt.

…..

 

Det var det hele fra mig i dag - Rigtig god dag til dig og dine :-)

Mange hilsner Christina